Alla inlägg den 5 december 2009

Av caramia122 - 5 december 2009 00:00

Vaknade typ vid tio i morse och fick knalla ut och köpa frukost eftersom jag inte hade något hemma.

Väl efter frukosten var det bara att knalla ut och handla igen eftersom vi skulle ha en lite fest och bjuda på taccos.

Vi var runt i olika affärer och efter ett tag så kom min kära kusin Jane med så vi gick till bolaget och sedan hem igen.

Jag fick en jätte fin bulett med rosa rosor av Jane som Andrea hade valt åt mig. Hon e så söt.

Sedan när Jane skulle ut och handla en vända så förberedde jag efterrätten som jag aldrig gjort tidigare och den heter Hallonpannacotta paj. Ska skriva ner receptet här så ni kan göra den. Den blev inte så söt men lite syrlig. Go blev den.

Sedan var det dags att göra i ordning köttfärsen och Jane hjälpte mig med.

Efter all förberedelse med mat och duknig så var det dags att hoppa in i duschen och göra sig klar.

Jane hade fixar  Spotify åt mig så vi satte och tog ner låtar till den så vi skulle ha lite musik under kvällen.

Linda kom strax efter 18 och hon hade med sig en jätte fin påse med två badkulor och en tvål. Lite senare kom Louise och Kent och de hade med sig en söt hyacint och ett kort där det stod att vi ska ta vår födelsebio som vi alltid gör.

När klockan var halv åtta så kom även Linn och Emil. Jag fick två jätte fina ljus stakar av dem och en jätte söt julgardin som jag ska ha i köket. Av Rickard fick jag en champanie som vi ska ha till nyårs afton hade vi tänkt.

Sedan var det dags att köka middagen. Vi hade köpt massa köttfärs men det blev en massa kvar som vi fick frysa in.

Sedan så drack vi lite gott och satt och pratade hela kvällen.

Vi hade ev tänkt att gå ut men det blev inte så men det får vi ta och ta tag i en annan kväll.

Tack snälla alla för den underbara kvällen och alla fina gåvor.


  


Här kommer receptet.


Hallonpannacottapaj


Botten :

80gr smör

13 Digistivekex


Pannacotta:

3 gelatinblad

3dl vispgrädde

1dl strösocker

250gr färska eller tinade hallon

200gr philadelphiaost


Garnering:

färska hallon


Tillagning:

1. Smält smöret

2. Kör kex och smör i matberedaren.Kan så klart även göras för hand om man vill.

3. Tryck ut blandningen i botten på en pajform. Ställ i kylen.

4. Lägg gelatin bladen i en skål med kallt vatten.

5. Häll vispgrädden och strösocker i en tjockbottnad  kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst upp sig.

6. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och krama ur.

7. Rör ner dem i sockergrädden

8. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.

9. Mixa hallonen med matberedaren eller stavmixern till en puré.

10. Rör ner philadelphiaosten och hallon purén i sockergrädden.

11. Vispa smeten slät och häll i pajformen.

12. Låt pajen stå i kylskåpet i  minst 3 timmar tills den har stelnat.

13. Servera med färska hallon.


  

Ovido - Quiz & Flashcards